Hőségriasztás

írta: hedervar.hu 2017/08/01

Javaslatok a hőhullám elleni védekezéshez:

Ahogyan emelkedik a hőmérséklet, úgy nő szervezetünk terhelése. A szervezet hőszabályozó képességét az

életkor, a testsúly, a fizikai erőnlét, az egészségi állapot, a táplálkozás és gyógyszerszedés is befolyásolja.

Ezért fontos, hogy alkalmazkodjunk a meleg, forró napokhoz.

Zuhanyozzunk langyos vagy hideg vízzel, naponta akár többször is; érdemes ventilátort használni, 1-2 órát légkondicionált helyiségben tölteni; a déli órákat lehetőség szerint töltsük zárt helyen, sötétített helyiségben; fogyasszunk vizet, teát, szénsavmentes üdítőt, jót tesz a paradicsomlé, az aludttej, a kefir, a joghurt és a levesek...

NE fogyasszunk kávét, alkoholos italt, cukros, illetve szénsavas üdítőt, a szabadban érdemes széles karimájú kalapot, napszemüveget viselni; hordjunk világos színű, szabású, pamut öltözetet; használjunk bőrtípusunknak megfelelő fényvédő krémet, a csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessük, ne sétáltassunk a hőségben kisbabát!

Sose hagyjunk gyermeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!

 

Hasznos tanácsok hőséghullám idejére:

Hazánkban is egyre gyakoribbá vált az átlaghőmérsékleti értékek emelkedése – a kimagasló hőmérsékleti értékek tartósabb fennállása, amit még súlyosbít a magasabb páratartalom, a magas éjszakai hőmérséklet. Hőhullámról beszélünk, ha a középhőmérséklet 3 egymást követő napon meghaladja a 25 °C-ot. Harmad fokú riasztásra akkor kerül sor, ha a napi középhőmérséklet várhatóan a 27°C-ot is eléri legalább 3 egymást követő napon keresztül.

Az emberi szervezetre gyakorolt hatás A külső hőmérséklet jelentős emelkedése ellen szervezetünk hőszabályzó rendszere védekezik. A hőszabályozást a hőérzet és a közérzet változása kíséri, amelyet a levegő hőmérsékletén, páratartalmán kívül a levegő mozgása, és a szervezetet érő közvetlen hősugárzás is befolyásol. 35 fok felett a verejtékképződés, azaz a párolgás a testhőmérséklet szabályozásának egyetlen módja. A verejték nemcsak vizet, hanem konyhasót is tartalmaz. A fokozott verejtékezés során elvesztett vizet és sókat pótolni kell. A tartósan magas nyári hőmérséklet, a tartós hőség kedvezőtlen hatással van mindenkire. A meleghez való alkalmazkodás mindenkit megterhel. A napszúrástól kezdve a hőgutáig különböző súlyosságú tünetek jelentkezhetnek. A hőhullámok a legnagyobb veszélyt az idősekre, a kisgyermekekre, a krónikus betegségben szenvedőkre és a fizikai munkát végzőkre jelentik. A hőséggel, a kánikulával kapcsolatos megbetegedés és halálozás kockázata a 60 éven felüliek között a legmagasabb, közülük is a krónikus szívérrendszeri betegségekben, a cukorbetegségben szenvedőket sújtja a leginkább.

Teendők kánikula idején

Kerüljük a meleget és tartsuk hűvösen a lakásunkatKánikulai napokon a különösen melegdél körüli, kora délutáni órákat töltse otthon, viszonylag hűvös helyen. Lehetőség szerint 11.00 és 15.00 óra között maradjon a naptól és melegtől védett árnyékos helyen, mivel ilyenkor fokozódik a napszúrás veszélye. Ebben az időszakban kerülje a direkt napsugárzást, ne napozzon!

Napközben viseljen világos színű, pamut alapanyagú szellős ruhát, napszemüveget, széles karimájú kalapot a tűző nap és a káros UV sugárzás ellen. Hordjon laza, könnyű lenvászonból készült felsőrészeket, bő szárú nadrágot és szellős blúzt. Napközben az ablakot tartsa csukva, használjon sötétítőfüggönyt Lehetőleg az esti, éjszakai órákban szellőztessen! Az idősek, a krónikus betegek, a kisgyermekek csak kora délelőtt, késő délután tartózkodjanak a szabadban Lehetőleg kerülje a legmelegebb órákban a megterhelő fizikai munkát! Rendszeresen fogyasszon sok folyadékot, ásványvizetNe fogyasszon alkoholos, magas Cukortartalmú és koffeintartalmú italokat, mivel ezek fokozzák a szomjúság érzetét, még több folyadékot vonnak el a szervezettől. Kánikula idején mindenkinek ügyelni kell a fokozott folyadékbevitelre, szükség szerint a szokásos mennyiség többszöröse is lehet Étrendünk legyen pároláson alapuló, zöldségfélékben és gyümölcsökben gazdag, kerüljük a fűszeres, nehéz húsételeket. Zuhanyozzon naponta többször langyos vízben és alkalmazzon mentolos törlőkendőt arca és karjai felfrissítésére. Tárolja a gyógyszereit a megfelelő hőmérsékleten 25 °C feletti hőmérsékletnél célszerű a gyógyszereket hűtőszekrényben tárolni akkor is, ha nincs feltüntetve a gyógyszer dobozán, ugyanis a magas külső hőmérséklet negatívan befolyásolhatja a gyógyszerek hatásosságát.

Soha ne hagyják a kisgyermeket, valamint a kedvenc állatot bezárt szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem, mert pár perc alatt 50-60 -ra tud felmelegedni az autó belseje és a benne lévők hőgutát kaphatnak.

A krónikus betegségben szenvedők, szokatlan tünetek jelentkezése esetén forduljanak orvoshoz! A hőség által előidézett megbetegedések, halálesetek nagy része megelőzhetőA hőség miatt kimerülés erős izzadással, gyengeséggel, szapora szívveréssel, ájulással jár ilyenkor a bőr hűvös és nedves lesz. Amennyiben ezek a tünetek jelentkeznek, fontos a segítségnyújtás: a hűvös helyen történő fektetés és folyadékpótlás.

Életveszélyes állapot a hőguta, amikor a test hőmérséklete 40 °C fok fölé emelkedik.

Megosztás

Közösség